Apparaat en onderhoud

Een tank (ook wel clearomizer genoemd) is een compartiment dat gevuld wordt met damp-vloeistof. Tanks schroef je vast via het schroefdraad aan de onderkant waarop deze contact maakt met de batterij van je e-sigaret. Om de tank te demonteren of een coil te vervangen dien je vaak extra demontage-stappen te nemen.

Sinds enkele jaren maken fabrikanten ook e-sigaretten met pods er op. Dit zijn veelal plastic behuizingen die via magneetjes gemakkelijk in de e-sigaret kunnen worden gestopt. Een pod dient dus eigenlijk precies dezelfde functie als een tank, het enige verschil is dat ze van andere materialen worden gemaakt en vanwege het klik-principe een stuk gebruiksvriendelijker zijn. Waar clearomizers helemaal uit elkaar gehaald moeten worden, kan je met een pod razendsnel van coil of smaak wisselen.

Het schoonmaken van coils is iets wat de fabrikant zelf meestal afraadt. Echter is onze ervaring dat je vaak nog iets meer leven uit een coil kunt halen door deze flink goed te spoelen onder een lopende kraan. Zet de bovenkant tegen het spuitstuk van de kraan aan en draai die volledig open. De kracht van de waterstraal zal flink wat aangekoekte rommel uit de coil spoelen. Het is dan wel zaak om de coil daarna heel goed te laten drogen, wat zeker een dag of meer kan duren.

De batterij is erg belangrijk, tegenwoordig zijn bijna alle batterijen oplaadbaar. Het vermogen van de batterij wordt aangegeven door middel van mAh. De batterijen van een e-sigaret kunnen verschillen van 650 mAh tot 3000 mAh. Mensen die heel de dag gebruik maken van de e-sigaret kijken het beste naar batterijen vanaf 1500 mAh. Deze batterijen houden het makkelijk heel de dag vol en kunnen dan in de nacht opgeladen worden. Voor mensen die af en toe gebruik maken van de e-sigaret, is 650 mAh al voldoende.

De driptip is het verloopstukje dat je aan de mond zet om damp in te ademen. Vaak is de driptip uitneembaar, en heeft deze een bepaalde aansluiting (bijvoorbeeld 510). Er zijn dan verschillende drip-tips te plaatsen op je e-sigaret, bijvoorbeeld een ronde van plastic of een platte van metaal.

Binnen Nederland zijn er eisen gesteld aan de inhoud van een pod of tank. Alle dampproducten mogen volgens de wet namelijk maximaal 2 ml vloeistof kunnen bevatten. Producten met een grotere inhoud nemen wij niet in behandeling, hiervoor zult u contact moeten opnemen met de leverancier van het product.

Een dry hit ontstaat wanneer je een trekje neemt van je e-sigaret terwijl er geen of onvoldoende e-liquid in de coil zit. Dit kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld omdat je niet op de tijd bijgevuld hebt, of omdat het e-liquid wat je gebruikt te dik is voor de coil en daarom niet goed opgezogen wordt door het materiaal.

Een dry hit smaakt erg vies omdat je in wezen de rook inademt die ontstaat wanneer het materiaal in de coil begint te verbranden. Dit is zeer ongezond. Daarom is het aan te bevelen om na een dry hit niet zomaar door te gaan met dampen. Je moet eerst op zoek naar de rede dat de coil droog komt te staan. Eenmaal dit is verholpen, mag je pas weer verder dampen.

Een andere mogelijke oorzaak voor een droge coil is wanneer deze pas net is geplaatst. Wacht na het plaatsen van een nieuwe coil altijd minimaal vijf minuten om het materiaal de kans te geven zich goed vol te zuigen met e-liquid. Eventueel kan primen van de coil ook helpen om dit proces te versnellen.

Wanneer de e-sigaret na verloop van tijd minder goed functioneerd ligt de oorzaak meestal bij een onderdeel: de batterij is bijvoorbeeld versleten of leeg, of de coil maakt slecht contact met de batterij. Ook kan het zijn dat de coil niet op tijd verwisseld is door de gebruiker.

Indien uw e-sigaret altijd al weinig damp produceerde, kan het ook zijn dat u niet de juiste producten gekozen heeft. De dampproductie is namelijk afhankelijk van o.a. de weerstand in de coil, het type e-liquid, en het type e-sigaret. Misschien voldoet uw combinatie niet. Lees in dat geval het stuk onder veel voorkomende problemen over de relatie tussen damp-productie en coils.

Er zijn verschillende soorten e-sigaretten. Ze kunnen gespecificeerd worden in POD systemen , Cartridge systemen, Starterkits en MODS. Elk soort heeft zijn voor en nadelen, dus lees jezelf een goed in voordat je er een wil bestellen. Even in het kort POD systemen zijn refillable met meestal 1 knop en een ingebouwde batterij. Cartridge systemen zijn voor gevuld vanuit de fabriek en dus nog makkelijker te gebruiken meestal zelfs zonder knoppen. Starterkits werken met clearomizers die zelf gevuld kunnen worden en hebben wat meer opties maar blijven beperkt, waarbij gebruik gemaakt wordt van een interne batterij. Mods daar in tegen hebben veel opties, meestal ook 2 batterijen die vervangen kunnen worden, de mods hebben veel opties en de mogelijkheid extreme weerstanden te bieden.

Meer weten? Klik hier voor uitgebreide informatie

De coil is één van de belangrijkste onderdelen van de in de e-sigaret. Dit element warmt namelijk op en zorgt er voor dat de e-liquid verdampt wordt. De coil heeft een bepaalde weerstand, welke bepaalt hoeveel damp er uit de e-sigaret komt. Voor een beginnende damper adviseren we een coil te nemen met een hoge weerstand om te wennen en om opspattend vloeistof te voorkomen. U kunt bijvoorbeeld met 1 Ohm of hoger beginnen. Het blijft echter een persoonlijke kwestie van smaak. Let wel op, de coil is het eerste wat verslijt bij gebruik van de e-sigaret. U moet deze iedere 2 tot 4 weken vervangen en regelmatig schoonmaken voor een optimale levensduur.

Op de zijkant van een coil vind je vaak het aanbevolen wattage. Vaak zijn voor elk type tank/pod meerdere coils beschikbaar van verschillende weerstanden, zodat je zelf kan experimenteren en ontdekken wat het prettigst dampt.

Meer weten over coils? Klik hier voor meer informatie.

Een Chinese apotheker met de naam Hon Lik geldt als de uitvinder van de nieuwe generatie elektronische sigaret. In 2003 kwam hij op het idee om met een elektrisch element een onder druk staande vloeistofstraal in een propyleenglycol-oplossing te verdampen. Dit ontwerp produceert een rookachtige damp die kan worden ingeademd, en biedt daarmee mogelijkheden om zonder verbranding toch icotine via de longen in de bloedbaan te geleiden.

Het toestel werd in mei 2004 geïntroduceerd op de Chinese binnenlandse markt als hulpmiddel om te stoppen met roken. Het bedrijf waarvoor Hon Lik werkte, Golden Dragon Holdings, veranderde zijn naam in Ruyan en begon de producten in 2005-2006 te exporteren. Dit zelfs vóór de ontvangst van zijn eerste internationale octrooi in 2007.